Jos nimimerkki on sus. Taipuuko se susella on vai sudella on.

Kysytty

Jos nimimerkki on sus.
Taipuuko se susella on vai sudella on.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankissa sanotaan seuraavasti:

"Nimiä, jotka loppuvat sekä äännettäessä että kirjoitettaessa konsonanttiin, taivutetaan lisäämällä nimen ja päätteen väliin sidevokaali i. Sääntö pätee yleensä myös s-loppuisiin vieraskielisiin nimiin". Tämän ohjeen mukaan Sus-nimimerkkiin siis ensin lisätään sidevokaaliksi i-kirjain ja sen perään taivutuspääte.

Koska Sus on konsonanttiin päättyvä nimi (myös nimimerkit voidaan katsoa nimiksi), taivutus on Sus : Susilla. Vastaus kysymykseesi on siis "Susilla on".

Lähteet:

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/632

1 ääntä

Kommentit

Jos sanan tulkitsee murteelliseksi, niin taivutus voisi olla sus, suen, suella.

Todellakin - kuin Suen Tassu...sillä Sus voi tarkoittaa vain yleensä jotain nimimerkkiä, tai eläintä susi. Ystäväni käyttää Sus-nimeä juuri suden merkkinä, ja silloin se taivutetaan kuten anonyymi tuossa yllä mainitsee.