Saana-nimen merkitys/alkuperä?

Kysytty

Saana-nimen merkitys/alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saana nimi tuli käyttöön jo 1890-luvulla, mutta pysyi kauan harvinaisena. Almanakkaan se otettiinkin vasta 1984 ja sijoitettiin tällöin äänteellisen samantapaisuuden takia Sainin pariksi. Juhlapäivä on 17.10. Nimen vähitellen tapahtuneeseen yleistymiseen on arveltu vaikuttaneen Lapin romantiikan ja sinne suuntautuneen matkailun lisääntymisen. Saana tunturi Luoteis-Lapissa on suosittu näköalapaikka ja retkeilukeskus ja jos etunimi Saana tulee tästä, se kuuluu samaan nimiryhmään kuin esim. Inari ja Salla.
Lähde: Lempiäinen, Pentti : Nimipäiväsanat, 1983 ja Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja, 1999

28 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mkitä se tarkoittaa, mikä on Saana? Mulla on ystävä joka ei vieläkään tiedä mitän yhteyttä muuta kuin tunturi. Olen kuullut että saameksi se olisi Sána, mutta mitä se tarkoittaa?