Otsikko
Mitä tarkoittaa nimi Alexandra? Mistä nimi tulee?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Alexandra? Mistä nimi tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksandra (ruots. Alexandra) on Aleksanterin sisarnimi. Kreikkalainen Aleksandros tarkoittaa puolustajaa, suojelijaa. Aleksandra on siis puolustajatar, suojelijatar. Aleksandra on ollut suomalaisessa almanakassa aiemmin eri päivinä: 3.5. Venäjän keisarinna Aleksandra Fedorovnan nimipäivänä, 5.5. ja 6.5. ja 17.10. vuoteen 1928 saakka. Aleksanraa on käytetty lähinnä ortodoksisissa maissa ja on Venäjälläkin suosittu. Lyhyempi Sandra, Santra on saanut oman nimipäivän 11.9.
Lähde: Kustaa Vilkuna: Etunimet, 1993.

30 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minä otin itselleni isän äidin nimen eli aleksandra häntä kutsutiin Sanniksi Eestiläiset ja venäläiset uttuni kutsuvat minua lempinimellä Sasha isoäitini sisaren nimi oli Anastasia,muttz hän suomensi sen Astaksi kutsumanimi Nasti ja todella nasty osasikin välillä olla