Mitä tarkoittaa eksistentiaalinen kehys?

Kysytty

Mitä tarkoittaa eksistentiaalinen kehys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eksistentiaalinen kehys on yksi Steven Hitlinin ja Glen H. Elderin hahmottelemasta neljästä heuristisesta kehyksestä, joiden varassa inhimillistä toimijuutta voidaan jäsentää. Hitlinin ja Elderin mallissa eksistentiaalinen kehys toimii perustana kolmelle muulle, jotka ovat identiteettikehys, pragmaattinen kehys sekä elämänkulun kehys.

Eksistentiaalinen toimijuus on läsnä kaikessa inhimillisessä toimijuudessa ja sisältää ihmisenä olemisen eksistentiaalisia peruskysymyksiä toimintamme intentionaalisuudesta, yksilöllisestä vapaudesta, valinnoista ja vastuusta. Ihminen voi aina harkita, mitä valita ja miten toimia. Pragmaattinen toimijuus toteutuu tässä ja nyt, arjessa ja sen eri toimintaympäristöissä: teemme käytännöllisiä tekoja ja valintoja eri tavalla eri tilanteissa. Toimijuus identiteettinä merkitsee, että toimiessamme erilaisissa sosiaalisissa rooleissa ja toimintaympäristöissä (työssä, ammatissa, perheen piirissä jne.) noudatamme sosiaalisia sääntöjä samalla niitä soveltaen ja kehittäen. Elämänkulun ollessa toimijuuden tarkastelukehyksenä kyse on yksilön menneisyydestä, nykyisyydestä ja myös tulevaisuuteen suuntautumisesta.

Tällaisen teoretisoinnin taustalla on ajatus siitä, että ihmistä ei pidä tarkastella ja ymmärtää vain nykyhetkessä elävänä ja irrallaan ympäristöstä olevana. Ihmisen toiminnassa ei ole kyse pelkistä yksilön suunnitelmista ja valinnoista, vaan inhimillinen toimijuus tulee suhteuttaa elämänkulkuun hyvin laaja-alaisesti - tilanteisiin, toimintaympäristöihin, rakenteisiin ja aikakauteen.

Lähde:
Marjatta Vanhalakka-Ruoho, Toimijuus elämänkulussa - ohjaustyön perusta? - Aikuiskasvatus 34 (2014) : 3, s. 192-201