Mitä tapahtuisi jos henkilö ylittäisi aluksellaan universumin rajan ja olisi siten universumin ulkopuolella?

Kysytty

Kuvitellaan, että olisi avaruusalus, joka etenisi nopeammin kuin maailmankaikkeus laajenee. Henkilö ajaisi tällä kohti universumin rajaa, jossa laajeneminen on menossa. Mitä tapahtuisi kun henkilö ylittäisi aluksellaan tuon rajan ja olisi siten universumin ulkopuolella? Jatkaisiko hän matkaa jossain mustassa, joka on "ei mitään" ikuisesti eteen päin saavuttamatta koskaan mitään vai lakkaisiko hän olemasta vai mitä tapahtuisi? Kyseinen tilannehan on jopa teoriassa mahdoton, mutta jos kuvitellaan tällainen tilanne niin mitä siinä tapahtuisi vaikkapa tiedemiesten näkökulmasta?

Vastaus

Vastattu

Tiedemiehet ovat melko haluttomia arvailemaan, mitä maailmankaikkeuden reunalla ja sen toisella puolen olisi. Enemmistö heistä ajattelee varmaankin, kuten Steven Hawkins. "Fyysikko Stephen Hawking on usein sanonut, että koko kysymyksellä ei ole mitään järkeä, koska jos maailmankaikkeus syntyi tyhjästä ja toi kaiken olemassaolon, niin kysymys siitä, mikä on maailmankaikkeuden ulkopuolella, on kuin kysymys siitä, mikä on pohjoisnavasta pohjoiseen." https://www.livescience.com/33646-universe-edge.html

Tämä ajatus on jo hieman muuttunut, sillä nykyisen teorian mukaan maailmankaikkeuskin voisi olla ajallisesti iankaikkinen eli mitään isoa pamausta ei olisikaan ollut vaan kaikki olisi aina ollut olemassa. https://www.livescience.com/49958-theory-no-big-bang.html Maailmankaikkeus siis syntyi tyhjästä tai aika ja avaruus saattavat olla keskenään vaihdettavissa lähellä maailmankaikkeuden alkua. Kummassakin tapauksessa on merkityksetöntä kysyä, mitä oli ennen maailmankaikkeuden alkua ja mitä on sen ulkopuolella. https://www.livescience.com/33646-universe-edge.html

Toisaalta alkuräjähdyksen tiedetään tapahtuneen ja teorian mukaan sitä edelsi ns. kosminen inflaatio https://yle.fi/uutiset/3-10930045 "... joka teki maailmankaikkeudesta täysin tyhjän ja äärimmäisen kylmän." https://www.duodecimlehti.fi/duo15303

Kosmologian tutkimus kuitenkin etenee jatkuvasti ja tuottaa jatkuvasti uusia oletuksia maailmankaikkeudesta. Lisäksi muutkin kuin tiedemiehet miettivät maailmankaikkeuden rajoja. Tässä viisi oudohkoa teoriaa siitä, mitä olisi maailmankaikkeuden reunan toisella puolen:

1. Beyond the Hubble Volume eli näkyvissä olevan maailmankaikkeuden toisella puolella on loputtomasti lisää samankaltaista maailmankaikkeutta ja sieltä voit löytää kaiken mahdollisen esim. "Jos menet tarpeeksi kauas, löydät toisen aurinkokunnan, jonka maapallo on kaikin tavoin identtinen, paitsi että sinulla oli tänä aamuna muroja munien sijaan. Ja toinen, jossa ohitit aamiaisen. Ja jossa heräsit aikaisin ja ryöstit pankin. Itse asiassa kosmologit ajattelevat, että jos menette tarpeeksi pitkälle, löydät toisen Hubblen."

2. Dark Flow eli jokin näkyvän maailmankaikkeuden toisella puolen saa aikaan sen, että Galaksien joukot liikkuvat kaikki samaan suuntaan. Näkymättömissä oleva maailmankaikkeus ei siis olekaan samanlaista kuin näkyvä, vaan siellä on jotain suurta ja vetovoimaista.

3. Loputtomasti laajenevat kuplat eli olemme omassa maailmankaikkeudessamme yhdessä loputtomasti laajenevassa kuplassa. Jos pääsisimme kuplasta ulos olisi vastassa loputtomasti laajeneva tyhjyys ennen toista kuplaa.

4. Maailmankaikkeuksia lisäävät mustat aukot eli jokainen musta aukko sisältää uuden maailmankaikkeuden. Mikään ei siis lopu vaan kaikki lisääntyy loputtomasti.

5. Monta samanaikaista universumia eli toisiinsa törmäilevät maailmankaikkeudet muodostaisivat uusia maailmankaikkeuksia.

https://io9.gizmodo.com/five-weird-theories-of-what-lies-outside-the-universe-5799335

Maailmankaikkeuden rajan toisella puolen voisit siis jatkaa ikuisesti eteenpäin, saapua takaisin lähtöpisteeseesi, lakata olemasta tai löytää toisen version itsestäsi. Yhtä totuutta ei löydy tässäkään asiassa.

14 ääntä

Kommentit

Universumi tarkoittaa maailmankaikkeutta, ja koska se sisältää koko maailman, ei voi olla olemassa mitään ulkopuolta eikä siis myöskään maailmankaikeuden rajaa. Jopa silloin kun puhutaan multiversumeista, eli hypoteettisesta (matemaattis-teoreettisesta) maailmankaikkeuksien joukosta, niin silloinkaan joukon maailmankaikeuksilla ei ole mitään rajaa toisiinsa tai mihinkään muuhunkaan. Ne vain ilmenevät eri ulottuvuuksissa, jos nyt ilmenevät ollenkaan.