Kun tämä kotimme maailmankaikkeus alkoi aikanaan ns. 'Suuressa räjähdyksessä', niin onko nykyään tietoa siitä paikasta missä tämä vallan suuri 'poks' tapahtui?…

Kysytty

Hei!

Kun tämä kotimme maailmankaikkeus alkoi aikanaan ns. 'Suuressa räjähdyksessä', niin onko nykyään tietoa siitä paikasta missä tämä vallan suuri 'poks' tapahtui? Tarkoitan onko taivaassa kohtaa johon tiiramaalla tuijottaa koko härvelin alkupisteeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alkuräjähdyksen tapahtumapaikkaa ei ole olemassa, koska sekä avaruus, materia että aika syntyivät siinä. Alkuräjähdyksessä ei siis ollut kyse tietyssä pisteessä tapahtuvasta räjähdyksestä, jonka jälkeen ainetta olisi sinkoutunut ympäriinsä avaruuteen, vaan siitä, että avaruus itse alkoi voimakkaasti laajentua. Kaikki nyt havaitsemamme paikat ovat siis olleet olemassa vasta sen jälkeen eli noin 13,7 miljardia vuotta. Samasta syystä ei voida myöskään kysyä, mitä oli aikana ennen alkuräjähdystä, sillä ennen sitä ei ollut olemassa aikaakaan.

Lähteet ja lisätietoja:
Enqvist, Kari: Tyhjästä syntynyt (WSOY 1994)
May, Brian: Bang! Maailmankaikkeuden historia (Ajatus 2007)
Singh, Simon: Big bang: maailmankaikkeuden synty (Tammi 2007)