Tarvitsen opinnäytetyötäni varten lähdekirjallisuutta, jossa käsiteltäisiin muotia, vaikka hyvin lyhyestikin. En siis tarkoita muodin vuosikymmeniä tms. vaan…

Kysytty

Hei, tarvitsen opinnäytetyötäni varten lähdekirjallisuutta, jossa käsiteltäisiin muotia, vaikka hyvin lyhyestikin. En siis tarkoita muodin vuosikymmeniä tms. vaan lähinnä sitä, mitä muoti on ja mistä se syntyy, pintamuoti, massamuoti jne. En ole löytänyt kuin yhden oppikirjan, jossa asiaa käsiteltiin, mutta oppikirjathan ovat kiellettyjä lähteitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näkemättä ja selaamatta kirjoja en ihan uskalla suoraan suositella sinulle sopivaa lähdeaineistoa. Mutta annan hakusanoja, joilla voit lähteä etsimään kirjallisuutta kirjastojen tietokannoista.

Ainakin näitä seuraavia sanoja voit naputella tietokantojen hakulaatikkoon yhdessä ja erikseen:
muoti
teoriat
muotiala
vaatesuunnittelu

Kokeile pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-hakua: http://www.helmet.fi
Laita hakulaatikkoon: muoti teoriat

Listalla on ensimmäisenä tämmöinen opus, joka tosin on oppikirjaksi mainittu:
-Reilly, Andrew: Key concepts for the fashion industry
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2159059?lang=fin

Antoisampi sinulle on kyllä yliopistojen ja korkeakoulujen yhteinen tietokanta Melinda:
http://linda.linneanet.fi
Kokeile tuolla samaa hakua: muoti teoriat

Löytyy vaikkapa tämä:
-Barnard, Malcolm: Fashion theory: an introduction
Ja monta muuta lupaavaa teosta. Melindassa opuksen sisällöstä on toisinaan myös lyhennelmä, josta voit kirjaa näkemättäkin hahmottaa, olisiko siitä sinulle hyötyä.

Kun löydät listasta kiinnostavan kirjan, rullaa alempaa esille asiasanat, joilla teosta on kuvailtu. Sieltä voit tarvittaessa ottaa seuraaviin hakuihin mukaan täsmällisempiä termejä.

Onnea ja menestystä opinnäytetyölle!