Mitä naisen etunimi Anjuta tarkoittaa ja mistä ja miltä ajalta se on lähtöisin? Kuinka yleinen nimi on(myös ulkomailla)?

Kysytty

Mitä naisen etunimi Anjuta tarkoittaa ja mistä ja miltä ajalta se on lähtöisin? Kuinka yleinen nimi on(myös ulkomailla)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anjuska, Anjuta, Anjutta ovat Anjan slaavilaisperäisiä muunnoksia. Anja taas on Annan venäjänkielinen hyväilymuoto.
Lähde: Eeva Riihonen, Mikä lapselle nimeksi? 1992.

"Anna on heprean Hannah 'armo'. Anna on käytetyimpiä naisennimiämme. Sen suosio on peräisin puolen vuosituhannen takaa myöhäiskatoliselta ajalta, jolloin meilläkin palvottiin Pyhää Annaa, Neitsyt Marian äitiä." Nimipäivä 9.12. vuodesta 1709 lähtien.
Lähde: Kustaa Vilkuna, Etunimet, 1990.

Nimen yleisyyttä voi tutkia esim. Kaksplus -lehden nettisivun linkkien kautta
http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/mika-lapselle-nimeksi-/mika-lapse….
Pääset sieltä Väestorekisterikeskuksen nimpalveluun sekä eri maiden suosikkinimiin.
Anjuta-nimen yleisyyttä ulkomailla on vaikea sanoa, oletettavasti esiintyy slaavilaisella kielialueella.