Mitä kautta uudet kirjat/cd-levyt hankitaan kirjastoon?

Kysytty

Mitä kautta uudet kirjat/cd-levyt hankitaan kirjastoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjasto ostaa kirjat kirjakaupasta, ei suoraan kustantajilta. Suomenkieliset uutuudet tilataan tavallisesti jo ennen niiden ilmestymistä kustantajien ennakkotietojen perusteella. Myös asiakkaat voivat tehdä hankintaehdotuksia.

Kirjastolla on hankintasopimus jonkin kirjakaupan kanssa, ja pääosa suomenkielisistä kirjoista ostetaan tästä sopimuskirjakaupasta. Ruotsin- ja vieraskielisiä kirjoja hankitaan usealta eri toimittajalta. Omakustanteita ym. ostetaan joskus suoraan julkaisijoilta, elleivät ne ole kirjakaupan kautta saatavilla ja ne muuten arvioidaan kirjastolle tarpeellisiksi.

Cd-levyt hankitaan osittain BTJ Kirjastopalvelu Oy:n kautta, osittain musiikkiliikkeistä ja muilta toimittajilta.

Videot ja cd-romit hankitaan myös pääosin Kirjastopalvelusta tai muilta kirjastoihin erikoistuneilta toimittajilta, sillä jokaisen kirjastoon hankittavan video- ja cd-rom-tallenteen kirjastolainausoikeudet pitää neuvotella erikseen. Lehtitilauksista tehdään vuosittain kokonaissopimus.

Kirjaston toimipisteet päättävät itse mitä aineistoa haluavat tilata, mutta hankinnan käytännön työ (tilaukset ja niiden koordinointi, aineiston käsittely, luettelointi tietokantaan jne.) tehdään kirjaston Hankinta- ja luettelointitoimistossa.

Aineiston hankinnasta on lisätietoa osoitteessa http://www.lib.hel.fi/virkku/ . Sieltä löytyy mm. Helsingin kaupunginkirjaston hankintaohjelma (ks. linkki "Hankintaehdotus").