Myyvätkö pääkaupunkiseudun kirjastot vanhoja kirjoja lähiaikoina ja miten myytävät kirjat valitaan? Olisin kiinnostunut Walter Aunesluoman kirjoittamasta …

Kysytty

Myyvätkö pääkaupunkiseudun kirjastot vanhoja kirjoja lähiaikoina ja miten myytävät kirjat valitaan? Olisin kiinnostunut Walter Aunesluoman kirjoittamasta "Perhokalastus perhot ja perhosidonta" -kirjasta (vuodelta 1973), jota on useissa toimipisteissä tarjolla, mutta lainassa varsin vähän. Antikvariaateista en ole onnistunut ao. kirjaa löytämään. Voiko ao. kirjaa ennakoon varata, jos sitä tulee myyntiin? Jos, niin mistä? Entäpä hinta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot poistavat aineistoa silloin, kun
- se on kulunut korjauskelvottomaksi tai pahoin likaantunut
- se on sisällöltään vanhentunut
- se on jäänyt "seisomaan hyllyyn"
- kokoelmia kehitetään ja tuoreutetaan

Ennen kuin kirja poistetaan, arvioidaan kuitenkin varastointitarve. Kirjasto varastoi kaikkia kotimaista alkuperää olevia kirjoja 1-3 kpl ( ks. http://www.lib.hel.fi/virkku/varastointiperiaatteet.htm ). Kirjoja voidaan myös siirtää toimipisteestä toiseen.

Poistopäätös on aina tapauskohtainen, ja siinä on mukana arviointia monelta kannalta. Esimerkiksi arvokas klassikko pidetään kokoelmissa, vaikka se olisi likaantunutkin tai vaikka sitä lainattaisiin vähän.

Poistoja tehdään vain kirjaston omista periaatteista lähtien, eikä teoksia voi varata erikseen. Varausjärjestelmän hoitaminen olisi liian työlästä, sillä kirjoja kysellään usein ostettavaksi. Siksi linjamme tähän on kielteinen.

Poistokirjoja siirretään myyntihyllyyn jatkuvasti, mutta monet kirjastot järjestävät myös erilaisia tempauksia, joita varten kerätään suurehkoja määriä myytävää. Poistokirjojen hinnaksi on määritelty 5-200 mk, yleisimmin hintana on 5 tai 10 markkaa.

Vielä mainitsemastanne kirjasta: teosta näyttää olevan Helsingin kaupunginkirjastossa 10 kpl. Lainaustietojen mukaan se on melko kysytty kirja. Melkein jokaiselle niteelle on kertynyt kymmeniä lainakertoja. Mikään kirjasto tuskin tulee poistamaan sitä lähivuosina. Suosittelen siis, että etsitte sitä edelleen antikvariaateista, joista jotkut myös ottavat asiakkailtaan varauksia.