Otsikko
Miksi kirjastot eivät ole tilanneet Pentti Sainion kirjaa "Harkimoiden hattutemppu"? Onko siihen jokin erityinen syy, esimerkiksi kirjakaupoissa tai muualla?

Kysytty

Miksi kirjastot eivät ole tilanneet Pentti Sainion kirjaa "Harkimoiden hattutemppu"? Onko siihen jokin erityinen syy, esimerkiksi kirjakaupoissa tai muualla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska olit valinnut kunnaksi Helsingi, vastaan Helsingin kaupunginkirjaston osalta.

Kirjan Harkimoiden hattutemppu hankinta jäädytettiin, koska kaupunginkanslian lainopillinen osasto suositti lausunnossaan, että kirjasto pidättäytyy ko. kirjan lainaamisesta yleisölle toistaiseksi. Syynä oli se, että myös kirjan levittämisestä uhattiin nostaa kunnianloukkaussyyte.

Tulee vielä muistaa, että Suomessa julkaistaan vuosittain noin 13000 kirjaa ja Helsingin kaupunginkirjastoon niistä hankitaan noin puolet.