Kuinka voin tehdä esityksen jonkin teoksen hankkimiseksi Helsingin kaupunginkirjastoon? Kysymys on videokasettisarjasta, YLE:n Tallennemyynnissä olevasta…

Kysytty

Kuinka voin tehdä esityksen jonkin teoksen hankkimiseksi Helsingin kaupunginkirjastoon? Kysymys on videokasettisarjasta, YLE:n Tallennemyynnissä olevasta sarjasta "Hevosen kengissä", jota on esitetty uusintana tänä kesänä loma-aikaan. Sarja on kotimainen ja laadukas, mutta varmaan mennyt ohi monelta pääkaupunkiseudun ratsastusharrastajalta lomien takia. Joka syksy sadat uudet eläinrakkaat lapset aloittavat pääkaupunkiseudulla ratsastusharrastuksen ja kasettisarjalle löytyisi varmasti kysyntää. Koska sarja on YLE:n Tallennemyynnin listoilla, sitä on ehkä myyty jonnekin, minne? YLE ei itse pidä listaa myydyistä. Paljonko maksaisi sarjan saaminen kaukopalveluna jostakin muusta kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastolle voi tehdä hankintaehdotuksen käymällä paikan päällä lähimmässä kirjastossa ja täyttämällä siellä hankintaehdotuslomakkeen. Kaavakkeen voi täyttää myös Internetissä kaupunginkirjaston kotisivuilla http://pandora.lib.hel.fi:6080/hs/solution/h38/q12.htm . Jokainen Helsingin kaupunginkirjaston toimipiste tekee omat aineistovalintansa omien määrärahojensa ja asiakastarpeittensa puitteissa.

Videokasettien hankintaa vaikeuttaa useimmiten se, että kaikilla myynnissä olevilla videokaseteilla ei suinkaan ole kirjastokäyttö- ja lainausoikeuksia. Ilman näitä oikeuksia mikään kirjasto ei voi ostaa videota kokoelmiinsa, vaikka sitä olisikin kaupan. YLE:n Tallennemyynnin tuotteilla kuitenkin yleensä on nämä oikeudet jo valmiiksi.

Nopealla haulla Manda-tietokannassa näyttäisi siltä, että ko. videota on saatavissa muutamista Suomen maakuntakirjastoista. Pääkaupunkiseudulla sitä ei ole saatavilla. Mikäli olet helsinkiläinen, kaukolainaus Suomen sisällä maksaa 0,80 euroa / tilaus. Ulkopaikkakuntalaisille on eri hinnat. Kaukopalvelutilauksen voi tehdä lähimmässä kirjastossa sekä Internetissä: http://www.lib.hel.fi/kaukopal/kaukop.htm .