Otsikko
Mistä puh.numerosta tai email-osoitteesta voi Helsingissä kysyä tulevista kirjahankinnoista? Haluaisin toivoa hankittavaksi seuraavat kaksi kirjaa: Kirjan nimi…

Kysytty

Mistä puh.numerosta tai email-osoitteesta voi Helsingissä kysyä tulevista kirjahankinnoista? Haluaisin toivoa hankittavaksi seuraavat kaksi kirjaa: Kirjan nimi: Anais Nin: A Biography by Deirdre Bair (Paperback - August 1996). Kirjan nimi: The Lives of Lee Miller. Author Antony Penrose ISBN 0500275092. Publisher First published by Thames and Hudson 1985.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston kaikki toimipisteet valitsevat itse oman aineistonsa omien määrärahojensa puitteissa. Kullakin kirjastolla on pääasiassa lainaukseen perustuva määrärahansa, jonka riittävyydestä ne itse vastaavat. Kannattaa siis kohdistaa hankintaehdotus suoraan siihen kirjastoon, jota useimmin käytät. Hankintaehdotuslomakkeen voi täyttää kirjallisena paikan päällä, mutta sen voi täyttää myös Internetissä: http://www.lib.hel.fi/virkku/hankintatoive.htm .
Mainitsemaasi Bairin kirjaa on Plussa-aineistohaun mukaan http://www.libplussa.fi saatavilla Espoon, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastoista, ja Penrosea on saatavilla Rikhardinkadun kirjastosta Helsingistä. Molemmat kirjat näyttävät lisäksi olevan sen verran vanhoja, ettei niitä välttämättä ole enää kaupan. Muistathan, että samalla pääkaupunkiseudun kirjastokortilla voi käyttää sekä Helsingin, Espoon, Vantaan että Kauniaisten kirjastopalveluja.
Helsingin kaupunginkirjaston Hankinta- ja luettelointitoimisto käytännössä hoitaa keskitetysti kirjastoille aineiston tarjonnan ja valinnan valmistelun, luokituksen, luetteloinnin ja indeksoinnin kirjaston tietokantaan sekä tilaa aineiston ja käsittelee sen käyttökuntoon.