Otsikko
Mitä etunimeni Terhi tarkoittaa? Olen lukenut jostain, että se johtuu Terhetär-nimestä, joka oli hengetär Kalevalassa?

Kysytty

Mitä etunimeni Terhi tarkoittaa? Olen lukenut jostain, että se johtuu Terhetär-nimestä, joka oli hengetär Kalevalassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terhi-nimi juontuu runollisesta sumua tai utua tarkoittavasta sanasta terhen.

Kustaa Vilkuna kertoo Etunimet-kirjassaan Terhi-nimen alkuperästä seuraavaa: Terhi ja pitempi Terhikki pohjautuvat Kalevalaan, jossa Terhenetär eli Terhenneiti seuloo utua. Terhiä ehdotettiin nimeksi ensimmäisen kerran v. 1879. Almanakkaan Terhi tuli vuonna 1950, Terhikki jo 1929.

Taivaannaula ry:n (muinaiseen suomalaiseen pakanuuteen pohjautuvaa suomenuskoa edistävä yhdistys) nettisivuilla kerrotaan Terhenneidistä: "Terhikki, Terhenneiti, Ututyttö on usvan ja sumun haltija, unohduksen, eksymisen ja lumouksen jumalatar. Missä tahansa, missä utu nousee, on Ututyttö läsnä. Ehkä hänellä on yhteys Tuonelaan, koska tihkusateella, sumulla ja usvalla vainajia on helpompaa nähdä ja aistia, myös sisätiloissa. Utu-tyttö on kaunis, etäinen ja haikea." (http://taivaannaula.org/jumalatjamuut-print.html#terhikki)

Palatkaamme maallisiin: Toisaalta terhi (asperugo procumbens) on myös karhealehtinen, rentovartinen, Suomessa melko harvinainen lemmikkikasvi, joka kukkii vaatimattomin sinisin kukin. Kasvin kuva löytyy osoitteesta http://www.kolumbus.fi/ritva.tiihonen/hannu.tiihonen/kasvit/lem_terhi_5…

79 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olipa kiva esitys asiasta! Myös Taivaannaula ry on minulle täysin uutta, mutta pitänee tutustua asiaan!

Kaleva sammon ryöstoruno Ututyttö, Terhenneiti...

Tunnistan Terhinä itseni. Ututyttö, joka seuloo utua, utelias elämään. Tarpeeksi monimerkityksellinen, valitettavasti ajoittain hankalakin. Mutta, perusluonteeltaa ystävällinen, kaiken hyvän puolella.