Otsikko
Mistähän tulee nimi Tea? Onko sillä jotain erityistä tarkoitusta?

Kysytty

Mistähän tulee nimi Tea? Onko sillä jotain erityistä tarkoitusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa Tea on luultavimmin etunimen Dorotea lopputavusta keksitty lyhennelmä. Tean ja Dorotean nimipäivää vietetään Suomessa 6.2. Ortodoksinen kalenteri yhdistää Tea-nimen toiseen kristillisperäiseen nimeen Teodote. Kolmas vaihtoehto on, että Tea olisi lyhennelmä Theresian sukuisista nimistä.

Kreikkalaisperäisen Dorotea-nimen merkitys on jumalan lahja. Teresa ja Theresia nimien alkuperäinen merkitys on hieman epäselvä, mahdollisesti ne ovat tarkoittaneet naista Theran saarelta.

Lähteet:
- Lempiäinen: Suuri etunimikirja
- Uusi suomalainen etunimikirja