Otsikko
Millaisia sekä fakta-että fiktiokirjoja löytyy vammaisuudesta, erityisesti kehitysvammaisuudesta? Mahdollisimman ajantasaista tietoa sisältäviä kirjoja ja…

Kysytty

Millaisia sekä fakta-että fiktiokirjoja löytyy vammaisuudesta, erityisesti kehitysvammaisuudesta? Mahdollisimman ajantasaista tietoa sisältäviä kirjoja ja artikkeleita hakusessa. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi, haluatko kirjoja vain suomeksi vai sopivatko myös muut kielet.  Poimin vastaukseeni joitakin uusimpia tietokirjoja sekä kaunokirjallisuutta ja elämäkerrallisia kirjoja Helmet-tietokannasta. Ehkä pääset näillä alkuun.

Uusimpia tietokirjoja Helmet-tietokannasta

Arvio, Maria : Kehitysvammainen potilaana. Duodesim, 2022
Kehitysvammaisuus. Toimittanut Markus Kaski. Sanoma pro, 2012
Seppälä, Heikki : Erilaiset eväät – kirja kehitysvammaisuudesta. Opike, 2017
Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino, 2021
Vehmas, Simo : Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus, 2022

Ajantasaista tietoa löydät Kehitysvammaliitosta. Liiton kotisivulle on koottu lista  Kehitysvammaliiton tekemistä tutkimuksista ja selvityksistä. Suuri osa artikkeleista on luettavissa verkosta.
https://www.kehitysvammaliitto.fi/liitto/tutkimusjulkaisut/

Elämäkertoja ja muistelmia:

Ahola, Suvi : Iljan äidiksi. WSOY, 1999
Honkanen, Kari : Oikeus elää – isän raskauspäiväkirja. Aikamedia, 2005
Honkanen, Kari : Kasvun vuodet. Aikamedia, 2011
Tuuri, Antti : Mies kuin pantteri : Wahlroosin elämä. Otava, 2022

Romaaneja:

Fournier, Jean-Louis : Isi, mihin mennään. Ranskan kielesät suomentaneet Ville Keynas ja Anu Partanen.
Istanmäki, Sisko : Sisarteni elämät. Tammi, 2004
Kiiskinen, Jyrki : Jos minulla ei olisi rakkautta. Tammi, 2004
Ora, Janne : Tähtien suojatti. Tammi, 2011
Tezza, Cristovāo : Ikuinen poika. Portugalin kielestä suomentanut Tarja Härkönen.
Aviador, 2023