Mitä tarkoittavat nimet Celene ja Minere, mistä lähtöisin ja milloin on nimipäivä. Kiitos

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Celene ja Minere, mistä lähtöisin ja milloin on nimipäivä. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Celene-nimestä on monia muunnelmia. Suomessa Selina on ollut käytössä jo 1800-luvulta. Nimestä tiedetään myös muodot Celina, Seliina, Selena ja Selene. Nimen alkuperästä on ainakin kaksi eri tulkintaa. Nimi on voitu johtaa kreikan kielen kuuta tarkoittavasta sanasta seléenee tai lähtökohtana on voinut olla ranskan kielen taivasta tarkoittava sana caelum. Helsingin yliopiston almanakkatoimiston ylläpitämästä nimipäiväalmanakasta ei löydy nimeä Celene eikä mitään sen suomalaisia muunnoksia, mutta epävirallisella www.etunimet.net-sivustolla Selenan nimipäivää ehdotetaan vietettäväksi 22.7.

Nimeä Minere ei löydy kotimaisista eikä englantilaisista nimikirjoista eikä myöskään internetin erilaisilta suomen- tai englanninkielisiltä etunimisivustoilta. Sivustolta www.myetymology.com löytyy kyllä jotain tietoa minere-sanan etymologiasta. Suomalaisista nimistä Minerva on ehkä lähimpänä Minereä, mutta yliopiston nimipäiväalmanakka ei tunne Minervaakaan. Sen sijaan etunimet.net-sivusto ehdottaa Minervan nimipäivää vietettäväksi 21.9.

Lähteitä:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999)
Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)
Lisää nimikirjoja löytyy Kyyti-verkkokirjastosta (www.kyyti.fi) hakusanalla etunimet

Muita etunimiaiheisia internet-sivustoja:
www.meaning-of-names.com
www.aboutnames.ch/
www.thinkbabynames.com

5 ääntä

Kommentit