Mistähän nimi Maari on peräisin?

Kysytty

Mistähän nimi Maari on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täysin yksiselitteistä vastausta kysymykseesi ei tunnu löytyvän, koska nimi Maari voi juontaa juurensa useammalta kuin yhdeltä taholta.

Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja toteaa, että Maari on yksi Marian kutsumamuotoja. Maria puolestaan on "heprealais-aramealainen nimi, jonka merkitys on epäselvä. Tutkijoiden esittämiä arveluja ovat mm. toivottu lapsi, näkijätär ja herratar. Lisäksi on viitattu heprealaiseen Mirjam-nimeen. Muunnoksineen Maria on kristikunnan tavallisin naisennimi, jollaiseksi sen on nostanut Marian asema Jeesuksen äitinä ja hänen kunnioituksensa katolisessa hurskauselämässä." (Lempiäinen, op. cit.; lisää tietoa Maria-nimestä löydät helposti mistä tahansa nimikirjasta.)

Toisaalta Maari voi olla samaa kantaa kuin Maarit, josta taas kertoo Anne Saarikallen ja Johanna Suomalaisen teos Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön:

"Maarit on lyhentymä nimestä Margareta, joka merkitsee 'helmeä'. Se oli aikoinaan yleinen Margaretan lemipinimi varsinkin Länsi- ja Pohjois-Suomessa, mutta sitä on käytetty myös Marian kutsumamuotona. Nimen rinnakkaismuoto on Maaret. --- Lempinimiä: Maake, Maakku --- Maari, Maaru..."

Äänneasultaan Maari toki tuo mieleen myös Lapin, joten tarkastin Pekka Sammallahden Saamelais-suomalaisessa sanakirjassa olevan nimiluettelon. Siellä nimi Maari (ja rinnakkaismuoto Mari) on mainittu suomenkilisenä vastineena saamen kielen nimelle Máre.