Otsikko
Onko Hangon Långören yksityisaluetta vai onko sen eteläkärkeen olemassa reitti, jota voi jalan kulkea häiritsemättä kenenkään yksityisyyttä?

Kysytty

Onko Hangon Långören yksityisaluetta vai onko sen eteläkärkeen olemassa reitti, jota voi jalan kulkea häiritsemättä kenenkään yksityisyyttä?

Vastaus

Vastattu

Långören on yksityistä luonnonsuojelualuetta, jolla ei voi liikkua jokamiehenoikeudella, koska maanomistajat ovat niin päättäneet.. Lisäksi sen ympärillä on Natura 200 luonnonsuojelualueita. "4) Hankoniemen etelälahdet
Alueen läntisin osa, Anklarensbukten kuuluu rantojensuojeluohjelmaan, Långörenin niemi on rauhoitettu yksityinen luonnonsuojelualue. Västerfjärden, Österfjärden ja Täktbukten kuuluvat lintuvesiesuojeluohjelmaan ja ne on lunastettu valtiolle suojelutarkoituksiin. Muita yksityisiä suojelualueita ovat Högholmen, Sjöstuga-Kampelan letto, Basholmenin metsä, Silversandin rantaniityt sekä Ryssholmenin ja Henriksbergin suojelualueet. Högholmenin länsipuoliset alueet kuuluvat rantojensuojeluohjelmaan ja itäpuolinen Svanvikin alue lintuvesiensuojeluohjelmaan." Linkki alueen kuvaukseen. Linkki Yle.fi uutiseen 13.1.22