Mistä voisi kuunnella miten suomen kieltä puhuttiin vaikkapa 1600-luvulla? Käsittääkseni sellaista kieltä voi lukea, siis sitä on painettu. Että sitä voi…

Kysytty

Mistä voisi kuunnella miten suomen kieltä puhuttiin vaikkapa 1600-luvulla?
Käsittääkseni sellaista kieltä voi lukea, siis sitä on painettu. Että sitä voi lukea nykykirjaimilla.
Mutta onkohan kukaan nykyihminen koetellut puhua sitä ja voisiko sitä kuunnella jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kieltä alettiin kirjoittaa laajemmin 1500-luvulla. Niin sanotun vanhan kirjasuomen kauden katsotaan alkaneen 1540-luvulla julkaistuista ensimmäisistä suomenkielisistä painotuotteista. Suomen murteita ja niitä edeltäviä kielimuotoja oli toki puhuttu jo paljon tätä ennenkin.

1600-luvulla kirjoitettua suomen kieltä voi kuunnella verkossa Kotimaisten kielten keskuksen videoilla, joilla Vanhan kirjasuomen sanakirjan toimittajat lukevat aikakauden tekstejä ääneen: https://www.kotus.fi/kielitieto/vanha_kirjasuomi/kuuntele_vanhaa_kirjasuomea

On hyvä muistaa, että vastaavalla tavalla kuin sopimuksiin ja normeihin perustuva nykyinen kirjakielemme ei varsinaisesti ole kenenkään äidinkieli, eivät 1600-luvulla kirjoitetut tekstitkään kuvaa sellaisenaan tuolloin puhuttua kieltä. Kirjoitetussa kielessä on myös paljon vieraiden kielten vaikutusta, sillä 1600-luvun suomenkieliset tekstit olivat pääasiassa käännöksiä. Vanha kirjasuomi pohjautuu lähinnä suomen länsimurteisiin toisin kuin nykyinen kirjakielemme, jonka taustalla ovat sekä läntiset että itäiset suomen murteet.

Vasta 1800-luvun lopulla tuli mahdolliseksi tallentaa äänitteille todellista puhuttua kieltä, jota voi kuulla esimerkiksi Suomen kielen nauhoitearkiston vanhimmilta tallenteilta:   https://www.kotus.fi/aineistot/puhutun_kielen_aineistot

Lisätietoa vanhasta kirjasuomesta:
https://www.kotus.fi/kielitieto/vanha_kirjasuomi
https://www.kielikello.fi/-/abckiriasta-almanakkaan-kirjoitetun-suomen-alkuvuosisadat
Häkkinen, Kaisa 1994: Agricolasta nykykieleen. Suomen kirjakielen historia. ISBN 951-0-19028-4