Mikä on suomen kielen "rukous" -sanan etymologia?

Kysytty

Mikä on suomen kielen "rukous" -sanan etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen etymologisesta sanakirjasta (IV)Helsinki : Suomalais-ugrilainen seura 1969 sivulta 858 löytyy selitys rukoilla sanalle. Teoksessa ei ole erillisenä hakusanana sanaa rukous.
Lainaus teoksesta :
"rukoilla (Agr. rucoelen, rueolen, eij - rukoele, rucolca[t), rucolkam ym.; murto yl.), rukuella (Kuhmal., Eräj., Läng., Jaala) 'pyytää, anella', rukuilla (Verm1., Viitas., Pälkj.) 'rukoilla'; rukous (Agr. rucous, rucoxel), rukuus (Länsip., Tornionjokilaakso, Et.-Pohjanm., Satak., K.-Suomi, Verm1., Suomenlahd. saar., Ink.; myös Agr. rucuus, rukuxen) 'rukous, (Ink. myös) rukoushuone (us. pl. rukuukset 'hartaushetki, -seurat')', rukoustaa (Itä-Satak., K.-Suomi, Savo, Karj.) 1. rukuustaa (paikoin ed. alueella, Verml. ja Ink.) 'rukoilla, pyytää hartaasti; rukoilla esirukouksia (esim. sairaan puolesta)', (suom.» karj.-aun. rukuolla (Kiest.), ruguolla (Korpis., [»uud.»] Suoj., Salmi), ruguoliettsie (Tv.), rugoillakseh (Säämäj.) 'rukoilla'; rukous (Rep.), rugovus (Suoj. [»uud.»]) 'rukous'
...
Lp U råhkat jne. voi olla abstrahoitu verbistä råhkadallat, mutta toisaalta se voinee olla myös suomesta kadonneen 2-tavuisen suom.-Ip. kantasanan *ruke- edustaja. - Aivan epävarma on rukoilla sanan otaksuttu germ. (sk.) alkuperä, vrt. mr. priigha 'uhata, pakottaa, painostaa, tyrkyttää', Dr. truga 'tyrkyttää, kiusata'. "

Myöskään muista vastaavista hakuteoksista ei löytynyt tarkkaa selvitystä sanan alkuperälle.

Kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen kirjasto voisi olla seuraava paikka hakea tietoa asiasta. Ohessa
yhteystiedot http://www.kotus.fi./kirjasto/

7 ääntä

Kommentit