Otsikko
Mistä tulee Simo paikkakunnannimenä?

Kysytty

Mistä tulee Simo paikkakunnannimenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapin kunta Simo sijaitsee Simojoen suulla ja kunnassa on monia muitakin Simo-alkuisia nimiä. Nimen alkuperää ei varmasti tiedetä. Se voi olla saamelaista alkuperää. Se voi myös perustua pohjoisvenäläiseen sanaan sima, joka tarkoittaa mm. kärkeä. Tähän sanaan perustuvaa lainasanaa järvellä liikkuneet karjalaiset ovat voineet käyttää paikan nimeämiseen. (Lähde: Suomalainen paikannimikirja, 2007)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Simon kirjassa (1986) s. 295 on tarinoita Simon nimen synnystä, mm. ruotsinkieliisistä sanoista simma (=uida) ja å (=joki) johtuvaksi. Suomalaisen paikannimikirjan mukaan nimi on 1300-luvulla esiintynyt muodossa Sim, Simaa, Symaa. Netillä sivulla http://www.huumola.fi/ajankohtaista.htm nimen alkuperäksi veikkaillaan unkarin sanaa sima, joka tarkoittaa 'tasaista, sileää' viitaten tasaisiin hiekkamaihin joen rannalla. Selityksiä piisaa.