Vallami on ulkoilualue Ylihärmässä (nyk Kauhavaan kuuluva). Mitä tarkoittaa Vallami?

Kysytty

Vallami on ulkoilualue Ylihärmässä (nyk Kauhavaan kuuluva). Mitä tarkoittaa Vallami?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vallamia ei löydy Suomen murresanakirjasta, eikä Sukunimi-infokaan kerro Valla -nimen merkitystä.
Voisiko Vallami olla vain muunnos sukunimestä?

2 ääntä

Kommentit

Valli on tavallinen maastosana, kuvaa joko kohoumaa, pengertä tms. luonnon muovaamaa maastonkohtaa tai ihmisen rakentamaa linnoitukseen kuuluvaa suojavarustusta.
Gunilla Harling-Kranckin teoksessa Namn på åkrat, ängar och hagar mainitaan, että -vall - esiintyy niittyjen ja peltojen nimissä pääasiallisesti Pohjanmaalla. tarkoittaen niittyä, ruohoa kasvavaa nummea, Monissa -vall - nimissä on kysymys karjan ruokintaan käytetystä laidun- tai niittyalueesta. Esim. Gammelvallen (Kvevlax=Koivulahti), Solvallen, pelto Närpiössä.

"Vallit" voivat liittyä myös rannikkoalueisiin, kuten Notvallen (kalastusalue Uudenkaarlepyyn seudulla).
Sanan arvellaan tulevan Hälsinglandista Ruotsista.
Mitä taas tulee VallAMiin - ruotsinkielisellä Pohjanmaalla näyttää esiintyvän sukunimiä ja paikannimiä, jotka päättyvät -am. Kuten Kolam.Kolamvägen i Terjärv. Ehkä tässäkin on kyse nimestä Vallam. Ehdotan selvittämään Pohjanmaalta, mahdollisimman iäkkäältä ruotsinkieliseltä kirjastotädiltä tai paikallisista seurakunnista.