Mitä tarkoittaa sana TIPITAMPPARI?Kertooko sana ihmisestä jonka pitää tehdä jokin asia tai pitää lähteä jonnekkin,mutta ennenkuin hän tekee kumpaakaan,hän…

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana TIPITAMPPARI?Kertooko sana ihmisestä jonka pitää tehdä jokin asia tai pitää lähteä jonnekkin,mutta ennenkuin hän tekee kumpaakaan,hän kävelee ympyrää tai edestakaisin eli TIPITAMPPAA.Tamppari ehkä silloin voisi tarkoittaa TALLAAJAA,mutta mitä tipi tarkoittaa,ei ehkä kuitenkaan kananTIPUA?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskus yritti selvittää sanan merkitystä. Tipitampparista ei löytynyt tietoja.

Tipistä on tietoja etenkin kananpojan merkityksessä;
tamppari on kankaan vanutuslaite tai sen käyttäjä,
tai hevonen, joka nostelee jalkojaan korkealle.

Tipi-alkuosaa käytetään myös vahvistuksena sanassa tipitarkkaan = erittäin tarkkaan. Ja vielä, tipitaari merkitsee tärpättiä (Suomen murteiden sanakirjassa hakusanan kipitaari alla).

Selvitystyö teki:
Anna-Liisa Kristiansson
Erityisasiantuntija
Kotimaisten kielten keskus

0 ääntä

Kommentit

Hei kirjastonhoitaja!
Tamppari voi olla myös latu- tai rinnekone, jolla siis vedetään tampatulle lumelle latu tai tasataan lumi rinteessä hyvää laskettelukokemusta varten. Tarkkaa työtä parhaimmillaan siis ;)