Mistä tulee etunimi Tia? Sillähän on parissa kielessä merkitys täti, lääketieteessä on TIA, ruotsissa sen on kymppi. Onko sillä tekemistä kreikkalaisperäisen…

Kysytty

Mistä tulee etunimi Tia? Sillähän on parissa kielessä merkitys täti, lääketieteessä on TIA, ruotsissa sen on kymppi. Onko sillä tekemistä kreikkalaisperäisen Thean kanssa? Onko se lyhennelmä jostain nimestä? Kuinka tavallinen nimi Tia on Suomessa? Mistä lähtien se on ollut käytössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten nimikirjojen mukaan Tia ja Tiia sekä Tea ja Thea ovat kaikki lyhentymiä nimestä Dorotea, joka on kreikkaa ja merkitsee "Jumalan lahjaa".

Tia oli Suomessa hyvin harvinainen 1960-luvulle saakka. Väestötietojärjestelmän mukaan vuosina 1900-39 nimi annettiin vain muutamalle lapselle. Seuraavan kaksikymmenvuotisjakson aikana nimensaajia oli 23. Tarkastelujaksolla 1960-79 alkaneen yleistymisensä jälkeen Tia-nimen on saanut yhteensä lähes 1500 lasta, miltei kaikki tyttöjä.

Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/