Mistä saa tietää sukunimensä alkuperän ja sen merkityksen?

Kysytty

Mistä saa tietää sukunimensä alkuperän ja sen merkityksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten sukunimien alkuperiä ja merkityksiä löytyy sukunimikirjoista. Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) lienee laajin esitys niistä. Vanhempia teoksia ovat ”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) ja Mikkosen ja Paikkalan ”Suomalaiset sukunimet” (Weilin+Göös, 1993). Ulkomaalaisten nimien alkuperiä löytyy Behind the Name -sivustolta osoitteesta http://surnames.behindthename.com.

Välttämättä kaikkien sukunimien alkuperiä ei kirjoista löydy, mutta yleisimmät sukunimet lienee otettu mukaan aika kattavasti. Kirjojen selityksiin kannattaa suhtautua riittävällä varauksella, koska ne saattavat olla välillä vain arveluita. Sukunimillä voi olla myös useita eri alkuperiä, joten kirjojen selityksiä ei voi ihan suoraan soveltaa tiettyyn yksittäisen henkilön sukunimeen.

21 ääntä

Kommentit

Entä harvinaisempien sukunimien, suvussa nykyisin alle 20?

Monet sukuseurat ovat tutkineet asioita, ja selittäneet asioita julkaisuissaan. Jos tuntee jonkun harvinaisen nimen edustajan, voi tietysti kysyä suoraan. Oman harvinaisen nimeni olen keksinyt ihan itse, ja mielestäni onnistuneesti sitä perustellen. Myöhemmin kävi kuitenkin ilmi, että sille löytyi huvittava, suorastaan naurettava sivumerkitys. Onneksi monet suomalaiset eivät sitä tajua.