Mistä sukunimi Nuutinen on peräisin? Mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä sukunimi Nuutinen on peräisin? Mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan Sukunimet, jonka ovat toimittaneet Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala ja joka on ilmestynyt v. 2000 mukaan sukunimi Nuutinen on kansankielinen muoto Knuutinen -sukunimestä. Se on lähtöisin pohjoismaisesta miehennimestä Knut. Kustaa Vilkunan kirjassa Etunimet kerrotaan, että tämä etunimi merkitsee ylpeää tai reipasta, muinaissaksassa sana knuz merkitsee urheaa. Eniten Nuutisia asuu Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

19 ääntä

Kommentit

Ainakin osa Nuutinen - suvusta käytti 1700-luvulla sukunimeä Knutin. 1800 - luvulle tultaessa se vaihtui Nuutiseksi.