Mitä sukunimi Kivekäs tarkoittaa?

Kysytty

Mitä sukunimi Kivekäs tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi ”Kivekäs” on kohtalaisen uusi kehitelmä ja valittu suomalaiseksi vastineeksi sellaisille ruotsinkielisille sukunimille kuin ”Stenbäck”, ”Stenman”, ”Stenros”, ”Stenlund” ja ”Stenvall”. Mikkosen ja Paikkalan mukaan nimi on muodostettu vanhojen karjalaisten nimien ”Ahokas” ja ”Suokas” antaman mallin mukaan. Varhaisin nimen ottaja on Gustaf Lars Stenbäck, joka vaihtoi nimensä Kivekkääksi 5.7.1876.

Epäilisin, että nimeä voi osaltaan myös selittää sen merkitys, joka viittaa kivekkäiksi kutsuttuihin suuren pohjan sodan aikaisiin suomalaisiin ja inkeriläisiin talonpoikaississeihin. Heistä tunnetuin historiassa ja kaunokirjallisuudessa esiintynyt on Tapani Löfving, josta löytyy tietoa Wikipedian artikkelista osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Tapani_L%C3%B6fving. Tuntuisi uskottavalta, että tuo tausta olisi kiehtonut sukunimen ottaneita suomalaisuusaatteesta kiinnostuneita.

9 ääntä

Kommentit

olettamus on ollu että vaasan ympäristöstä esi isät mutta taitaakin olla karjalasta.