Mitä tarkoittaa sukunimi Paljakka ja mistä se on kotoisin?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Paljakka ja mistä se on kotoisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimen ”Paljakka” taustalla on sana ”paljas”, josta juontuu yleiskielen sana ”paljakka” (’paljas, kalliolakinen, puuton mäki tai vaara’). Luultavasti nimi on ollut esimerkiksi kylän tai talon nimenä ja muuttunut siitä sukunimeksi.

Sukunimeä ”Paljakka” on esiintynyt Itä- ja Pohjois-Suomessa, erityisesti Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Savossa ja Kainuussa.

2 ääntä

Kommentit

Kainuun Puolangalla sijaitsee Paljakan luonnonhoitometsä ja laskettelukeskus. Paljakka-nimisiä paikkoja on Vuoreslahdessa sijaitseva vaaranpoikanen ja Manamansalon itälaidassa Ärjänselkään rajoittuva noin 30-metrinen hiekkatörmä.