Mistä löytäisin tietoa puhevioista, sellaisesta häiriöstä, jonka nimi on aleksitymia.

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa puhevioista, sellaisesta häiriöstä, jonka nimi on aleksitymia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakusanalla aleksitymia löytyy esim. useita viitteitä Aleksi-artikkelitietokannasta, esim:
Depressiopotilaiden tunneilmaisu elpyy masennuksen lievittyessä (Duodecim 2002:2)
Aleksitymia ja masentuneisuus (Psykologia 2001:5)
Keho ja mieli hälytystilassa (Kotilääkäri 2001:2)
Sanat, tunteet ja terveys (Duodecim 1999:18, myös Internetissä sivulla http://www.duodecim.fi/aikakauskirja/articles/d91013.htm)
Aleksityymikon tunteille ei ole sanoja (Anna 1997:27)

Lehdet ovat saatavissa ja tietokantaa voi itsekin käyttää kirjastossa.

Maakuntakirjastojen yhteisluettelo Mandasta löytyi suomenkielinen teoskin, Matti Joukamaan Aleksitymia - ei sanoja tunteille, joka voidaan tilata kaukolainaksi.