Haluaisin tietää, mistä sukunimi Rapakko tulee ja mitä se merkitsee, jos sille siis on muita merkityksiä kuin vesilätäkkö?

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää, mistä sukunimi Rapakko tulee ja mitä se merkitsee, jos sille siis on muita merkityksiä kuin vesilätäkkö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Suomalainen nimikirja” (Otava, 1984) kertoo, että sukunimi ”Rapakko” on luultavasti siirtynyt sukunimeksi talonnimestä. Nimellä ”Rapakko” tunnettuja taloja on ollut Ylä-Satakunnassa, Päijänteen pohjoisosissa, Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kemijoen alajuoksulla. Pohjois-Pohjanmaa on ollut myös sukunimen ”Rapakko” vahvinta aluetta, mikä antaa uskottavuutta teorialle nimen synnystä.

”Rapakko” tarkoittaa kirjakielessä ’kuralätäkköä’ mutta myös etenkin murteissa ’likaista paikkaa, suomaata, mutaa, liejua, savea’. Luultavasti tuo jälkimmäinen merkitys olisi voinut luontevammin olla nimen pohjalla. Talo on saattanut sijaita suomaan lähellä ja saada sitten nimekseen Rapakko. ”Suomen sanojen alkuperä” (osa 3; Suomalaisen kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000) kertoo, että yleiskielen sana ”rapakko” on johdos sanasta ”rapa” (’loka, kura lieju’), jota pidetään deskriptiivisenä sanana ja siten omaperäisenä. Se on luultavasti samaa alkuperää on sana ”rapea” (’hauras, helposti murtuva, murea’).

”Rapakko” on yleiskielen sanana vanha ja on esiintynyt suomen kirjakielessä sen alusta asti eli jo Mikael Agricolan kirjoituksissa 1500-luvulla. Sukunimenä siitä on merkintöjä 1600-luvulta: Kemin Hindrich Rapacko 1638 ja Turun Grels Rapakko. Osoitteesta http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 löytyvän Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan ”Rapakko”-nimisiä suomalaisia on ollut 344 eli kyseessä ei ole kovin yleinen nimi. Nykyisenä nimenä se on 167 suomalaisella, joista miehiä on 78 ja naisia 89.