Otsikko
Mistä on tullut sanonta "olla näreissään"? Näre ilmeisesti tarkoittaa kuusta.

Kysytty

Mistä on tullut sanonta "olla näreissään"? Näre ilmeisesti tarkoittaa kuusta.

Vastaus

Vastattu

Sanontaa "olla näreissään" ei ole johdettu (nuorta) kuusta merkitsevästä sanasta näre, vaan sen taustalla ovat sellaiset keskenään samaa kantaa olevat sanat kuin näreä ('äreä, nyrpeä'), näristä ('marista, kiukutella') ja närä ('kauna, viha; äkäinen, kiukkuinen'). "Olla näreissään" on siis yksinkertaisesti 'olla närkästynyt, kiukkuinen'.

Lähde:
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 2, L-P

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit