Otsikko
Mistä Nimma nimi on muunnos ja mikä sen tarina on ylipäätään?

Kysytty

Mistä Nimma nimi on muunnos ja mikä sen tarina on ylipäätään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopiston nimipäiväalmanakassa 2013 Nimma mainitaan yhtenä 2000-luvun tyttöjen uniikkinimistä, joka saattaa olla analoginen uudismuodoste eli muiden nimien mallin mukaan muodostettu uusi nimi. Almanakka tosin huomauttaa, että "joillekin nimille voi toki löytyä muitakin tulkintoja". Nimmankin tapauksessa saattaisi olla juuri ja juuri mahdollista ajatella sen pohjautuvan ortodoksisesta kalenteristamme löytyvään Nimfodoraan. Nimfodora kärsi perimätiedon mukaan marttyyrikuoleman yhdessä kahden sisarensa Minodoran ja Mitrodoran kanssa Bityniassa Vähässä-Aasiassa 300-luvun alussa. Suomen ortodoksisessa kalenterissa nimi on 10.9., muistopäivä on sama katolisessa kirkossa.

Suomessa Nimma-nimi on ollut hyvin harvinaisena käytössä jo ennen 2000-lukuakin. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan vuosina 1900-19 nimen on saanut muutama tyttö ja poika.

Englanninkieliset lähteet tulkitsevat Nimman variantiksi arabialaisesta nimestä Nimah, joka merkitsee "siunausta" tai "Jumalan siunaamaa".

Lähteet:
Yliopiston nimipäiväalmanakka 2013 (http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/NimAll2013.pdf)
Pentti Lempiäinen, Suuri nimipäiväkirja
Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu (http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1)