Mistä nimi Eemeli tulee ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä nimi Eemeli tulee ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eemeli, Eemil ja Emil ovat muodostuneet muinaisroomalaisen Aemilius-ylimyssuvun nimestä. Sukunimi oli muodostettu latinan kielen sanasta 'aemulus', joka tarkoittaa kilpailevaa tai kilpailijaa. Almanakassa nimi esiintyi meillä ensi kerran vuonna 1749 muodossa Amilius ja sen jälkeen muodossa Emil. Suomen ortodoksinen kalenteri liittää Eemelin ja Eemilin samankaltaisuuden vuoksi nimeen Emilianos.

Läheet:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY
Salmi: Latinalais-suomalainen sanakirja, Otava
Vilkuna: Etunimet, Otava

41 ääntä

Kommentit

on minun appeni mutta kuolut sitten aikoja päiviä jo, mieheni ei tunne kuulema iso-isää, kuoli kun hänen poikansa.