Mistä löytyisi malli (mieluiten netistä) avoparin keskinäiseen testamenttiin, jossa kumpikin testamenttaa mahdollisen kuolemantapauksen varalta kaiken jälkeen…

Kysytty

Mistä löytyisi malli (mieluiten netistä) avoparin keskinäiseen testamenttiin, jossa kumpikin testamenttaa mahdollisen kuolemantapauksen varalta kaiken jälkeen jäävän omaisuutensa avopuolisolleen? Avoparilla ei ole lapsia, eikä niitä myöskään tule.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskinäisen testamentin voivat tehdä aviopuolisot, avoliitossa elävät, sisarukset tai ketkä tahansa henkilöt. Keskinäisellä testamentilla sen tekijät voivat määrätä toisilleen omaisuutensa. Lisätietoja on esimerkiksi

Makupalat.fi:n kootut neuvot: https://www.makupalat.fi/fi/search/node/testamentti%20AND%20asiakirjat

Veronmaksajat, https://www.veronmaksajat.fi/Perinto-ja-lahja/testamentti/

Suurin osa netistäkin löytyvistä testamenttimalleista on maksullisia,

Suomen Lakiopas sisältää joitakin malleja, http://www.lakiopas.com/asiakirjamallit/#testamentti

Yle on jossain yhteydessä koonnut malleja, http://yle.fi/progressive/pdf/olotila/testamenttiesimerkkeja.pdf

Kotilieden artikkelissa on neuvoja, https://kotiliesi.fi/jutut/ihmiset-ilmiot/nain-teet-testamentin/

Et-lehden rahaosastossa kerrotaan laajemmin perintöasioista, http://www.etlehti.fi/alue/perinto

Monilla lakipalveluja myyvillä toimistoilla on nettisivuja, joilla on neuvoja testamentin laatimiseen ja mahdollisuus tilata maksullinen testamentti. Niitä löytyy ihan hakusanalla testamentti.

Malleja testamenteista on esimerkiksi painetuista asiakirjaoppaissa, joita on kirjastoissa. Niiden lainaaminen ja lukeminen paikan päällä on ilmaista:
- Asiakirjamalleja, (toim. Kemppinen Seppo et al.) 2002
- Asiakirjamallit, (toim. Järvensivu Petri et al.) 2008
- Juridiset asiakirjamallit, (Erkkilä Mikko et al.) 2007

154 ääntä

Kommentit

Testamentti.fi asiallinen, selvä, helposti ymmärrettävä.

Ratkaisu ongelmaan:

Menkää naimisiin.

Kyllä on lakimiehet saaneet netistä pois k a i k k i testamenttilomakkeet.
Voi tätä ahneuden valtaa mikä on maan vallannut.

Tuo yllä oleva linkki ei suinkaan ole Asianajajaliiton sivuille (mikä on julkisoikeudellinen orgaani), vaan aika epämääräisen näköiselle, ilmeisesti jonkun asianajotoimiston omistamalle domainille: www.testamentti.fi

Tehtiin omamme tee-se-itse lakipalvelussa. Löytyy täältä: www.diylakipalvelu.fi

Tässä esimerkiksi malli hallintaoikeudella, mutta nämähän ovat tapauskohtaisia
Kannattaa varmistaa juristilta onko millainen testamentti ko.tapaukseen tarpeen, ja onko tarvetta lisätä esim. jotain kuten lakiosan vaatimisesta, siitä että toive on että ei jaeta lakiosaa jne.

KESKENÄINEN TESTAMENTTI

Me allekirjoittaneet aviopuolisot ilmoitamme viimeisen tahtomme ja testamenttimme olevan, että toisen meistä kuoltua leski saa täyden hallintaoikeiden kaikkeen omistamaamme omaisuuteen, olkoompa se minkä nimistä ja laatuista tahansa. Rintaperillisten lakiosa voidaan maksaa rahana.

Lesken kuoltua sanottu omaisuus on jaettava rintaperillisten kesken laillisen perimäjärjestyksen mukaan.

Esim Espoossa tammikuun 22 päivänä 1980

Nimi Nimi
Henkilötunnus Henkilötunnus
Ammatti ja paikkakunta Ammatti ja paikkakunta
Molempien osoite:
Malliosoite 1A1
Postinumero ja paikkakunta

Vartavasten kutsuttuina ja yhtä aikaa saapuvilla olevina todistamme, että Etunimet ja sukunimi ja ent. sukunimi. ja Etunimet ja sukunimi ja ent.sukunimi joiden henkilöllisyyden olemme todenneet, ovat tänään terveellä ja täydellä ymmärryksellä sekä vapaasta tahdostaan ilmoittaneet edellä olevan sisältävän heidän viimeisen tahtonsa ja testamenttinsa ja omakätisesti allekirjoittaneet.

Esim Espoossa tammikuun 22 päivänä 1980

Etunimi ja sukunimi Etunimi ja sukunimi
Ammatti Ammatti
Henkilötunnus Henkilötunnus
Osoite Osoite

Hei,
hyvän testamentin voi tehdä myös netissä, mutta testamenttilomakkeita tai -pohjia ei kannata käyttää.

Kirjoitimme lyhyen katsauksen aiheesta: https://kukaperii.fi/testamenttinetissa

Palvelussamme voi tehdä nyt myös keskinäisen testamentin: https://kukaperii.fi/
Kokeile maksutta!