Olemme lapseton pariskunta ja olemme tehneet keskinäisen testamentin, jossa annamme jäljelle jääneelle osapuolelle täydellisen omistuoikeuden kuolleen…

Kysytty

Olemme lapseton pariskunta ja olemme tehneet keskinäisen testamentin, jossa annamme jäljelle jääneelle osapuolelle täydellisen omistuoikeuden kuolleen omaisuuteen. Näin ollen viimeksi eloon jäänyt voi päättää kenellä yhteinen omaisuus menee tekemällä testamentin.

Nyt olen jostakin lukenut, että ensimmäisenä kuolleen omaisilla olisi oikeus keskinäisestä testamentista huolimatta puoleen kuolleen omaisuudesta. Pitkääkö tämä paikkansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meillä vastaajilla ei ole juridista pätevyyttä laintulkintaan, joten tämä vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella. Varminta tietoa saa kääntymällä ammattilaisten puoleen.

Juha Koposen ”Kuolinpesän osakkaan opas” (6. uudistettu painos; Verotieto Oy, 2003) toteaa, että testamentilla määräämistä rajoittaa lakiosa, jonka vainajan rintaperilliset testamentista riippumatta. Lakiosan suuruus on puolet perinnöstä. Rintaperillisiä ovat vainajan lapset, lapsenlapset ja niin edelleen suoraan alenevassa polvessa. Luonnollisesti lapset voivat olla aikaisemmista avioliitoista tai avioliiton ulkopuolella syntyneitä. rintaperillinen on mahdollista tehdä perinnöttömäksi, mutta se vaatii hyvin painavat perustelut.

Jos puolisolla ei ole lainkaan rintaperillisiä eli ei lainkaan lapsia eikä näiden jälkeläisiä, hän voi määrätä testamentilla vapaasti omaisuutensa kohtalosta kuolemansa jälkeen – edellyttäen toki, että testamentti on pätevä. Silti missä tahansa elämän vaiheessa hankittu yksikin lapsi sekoittaa pakan ja tuo perinnönjakoon rintaperillisen oikeuden lakiosaan.

Mikäli testamenttia ei ole tehty eikä rintaperillisiä ole, asiaan tulee hiukan lisää mutkia. Eloon jäänyt puoliso perii silloin kuolleen puolison omaisuuden mutta vain väliaikaisesti, kuten Pentti Lehtolan teoksessa ”Kuka sinut perii?” (Tammi, 2001) todetaan. Lesken kuoltua hänen toiselta puolisolta perimänsä osuus menee eteenpäin eli kuolleen vanhemmille tai näiden perillisille. Ketju ei kuitenkaan jatku loputtomiin, sillä serkut eivät enää voi periä vainajaa pelkästään sukulaisuuden perusteella.