Olen rekisteröidyssä parisuhteessa, ja kummallakaan meistä ei ole lapsia. Jos minä, varattomampi puolisko kuolen ensin, jääkö puolisoni sangen huomattava…

Kysytty

Olen rekisteröidyssä parisuhteessa, ja kummallakaan meistä ei ole lapsia. Jos minä, varattomampi puolisko kuolen ensin, jääkö puolisoni sangen huomattava omaisuus hänen kuollessaan minun sisaruksilleni, tai jos sisarukseni ovat kuolleet, veljeni lapselle. Puolisollani ei ole yhtään sukulaista elossa. Auttaako tähän testamentti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heti alkuun on korostettava, ettei tämän palvelun vastaajilla ole lainopillista ammattipätevyyttä, joten hankalissa kysymyksissä kannattaa aina kääntyä asiantuntijoiden puoleen.
Lakimääräisessä perimysjärjestyksessä sukulaiset on järjestetty etäisyyden mukaisesti ryhmiin, joita kutsutaan parenteeleiksi. Laillinen perintöoikeus koskee siis vain sukulaisia. Jos vainajan sukulaisia ei ole elossa, puolison mahdolliset sukulaiset eivät kuulu laillisen perimysjärjestyksen piiriin. Tämä koskee luonnollisesti tilannetta, jossa vainajan omaisuus jaetaan ilman testamenttia. Testamentilla voidaan määrätä omaisuuden jakautumisesta toisin kuin laillinen perimysjärjestys vaatii. Jos testamentti on olemassa, vaimo kuollut eikä avioehtoa ole, leskimies voi määrätä koko omaisuudestaan eikä varakkaampana aviopuolisona tarvitse antaa omaisuutta esim. avio-oikeuden nojalla mahdollisille lapsille.
Puolison perintöoikeudesta yleensä puhuttaessa perinnön saa leski, jos vainaja kuollessaan oli naimisissa eikä häneltä jää rintaperillisiä. Lapsettoman avioparin jälkeen, leskenkin kuoltua, tilanteessa, jossa ensiksi kuolleella puolisolla ei ole lapsia, perintö jakautuu ensiksi kuolleen osaan ja lesken osaan.
Lesken osa menee hänen perillisilleen sukulaisten perintöoikeutta koskevien sääntöjen mukaan. Lesken kuoltua perivät ensiksi kuolleen osan ensiksi kuolleen ns. toiseen parenteeliin kuuluvat sukulaiset eli mahdolliset vanhemmat, sisarukset ja näitten lapset.
Lähteenä käytetty : Norri, Matti : Perintö ja testamentti : käytännön käsikirja. Talentum, 2007.
Perintökaari http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search%5Btype%5D=pi…
http://www.testamentti.fi
Kuten alussa mainittiin, vain asiantuntijat voivat antaa luotettavia vastauksia usein yllättävän mutkikkaiksi osoittautuneisiin lainopillisiin kysymyksiin ja laintekstien tulkinta on maallikolle usein hankala tehtävä. Töölön kirjastossa on tarjolla asianajajien maksutonta neuvontaa oikeudellisissa asioissa joka viikko maanantaisin klo 17-19.30. http://www.lib.hel.fi/Tapahtumat/Tapahtuma.aspx?ID=0b46b1d5-35b8-4486-b…