Jos emme puolison kanssa tee testamenttia ja ainoa poikamme kieltäyttyy ottamasta perintöä vastaan, siirtyy se sitten hänen kahdelle pojalleen. Onko pojan…

Kysytty

Jos emme puolison kanssa tee testamenttia ja ainoa poikamme kieltäyttyy ottamasta perintöä vastaan, siirtyy se sitten hänen kahdelle pojalleen.
Onko pojan vihitty vaimo perinnön jakajana poikien kanssa.

Vastaus

Vastattu

Kysy kirjastonhoitaja -tietopalvelussa ei voida vastata laintulkintaa vaativiin kysymyksiin. Lakiasioita täytyy kysyä niihin pätevyyden omaavilta tahoilta.

Oikeudesta saada perintö säädetään perintökaaressa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Perintölaki kertoo miten perinnöstä luopuminen tehdään. Luopujan täytyy nimetä ne, keiden hyväksi haluaa luopua; mitään automatiikkaa ei ole. Lapsille jaetuista perintöosista peritään pienempi perintövero, ja jos lapsia on useita, voi yhteenlaskettu verokin olla pienempi kuin se jonka vanhempi olisi maksanut.

"Luopujan täytyy nimetä." Onko laki muuttunut, ja milloin? Luovuin äitini jättämästä perinnöstä. Minun ei tarvinnut nimetä kenen hyväksi perintö menee ohittaessaan minut. Nimeäminen olisi tullut osapuolille kalliimmaksi verotuksen vuoksi.