Onko minulla mitaan mahdollisuuta perintöön veljeni kuoltua, jos ei ole mainuttu testammentissa. Rintaperillisia ei ole.

Kysytty

Onko minulla mitaan mahdollisuuta perintöön veljeni kuoltua, jos ei ole mainuttu testammentissa. Rintaperillisia ei ole.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen perintökaaren mukaan kuulutte ns. toissijaisiin perillisiin. Perintökaari 2 luku 2§
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040

Toisaalta Perintökaaren 7 luvun 1 § mukaan vain rintaperillisellä sekä ottolapsella ja tämän jälkeläisellä on oikeus lakiosaan perittävän jälkeen.

Jäämistöstä voidaan määrätä testamentilla. Testamentteja voi olla erilaisia. Yleistestamentti voi kattaa testamentin tekijän koko omaisuuden tai vain määräosan testamentin tekijän koko omaisuudesta tai jäljelle jäävän osan, kun testamentin tekijän kaikki muut määräykset on toteutettu.
Erityistestamentin kohteena voi olla tietty esine omistusoikeuksin, tietty raha-arvo tai koko omaisuus omistusoikeutta vähäisemmin oikeuksin (käyttöoikeus tai oikeus tuottoon).

Testamenttiin on siis syytä tutustua tarkoin ja mahdollisesti vielä lainoppineen voimin. Testamentti on tehtävä tarkkoja muotomääräyksiä noudattean. (Perintökaaren 9 luku.)

Perintö- ja lahjaverolain mukaan veli kuuluu II perintöveroluokkaan, mikä tarkoittaa sitä, että asteikon mukainen vero maksetaan kaksinkertaisena. Perintö- ja lahjaverolaki 11§ ja 14§. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1940/19400378

Lähteet:
-Finlex
-WSOYpro.fi juridiikkaonline