Sara Hilden adoptoi pojan Kalevin, jonka äiti kuoli. Mitä Kalevista tuli? Perikö Kalevi Sara Hildenin?

Kysytty

Sara Hilden adoptoi pojan Kalevin, jonka äiti kuoli.
Mitä Kalevista tuli?
Perikö Kalevi Sara Hildenin?

Vastaus

Vastattu

Kalevi Kadell (s. 1.8.1937) oli Sara Hildénin Tyyne-serkun Laura-tyttären poika. Hildén adoptoi pojan Tampereen raastuvanoikeuden päätöksellä 29.5.1945 ja tämä sai hänen sukunimensä.

Kesällä 1959 Kalevi muutti Pohjois-Irlannin Belfastiin oppimaan kieltä ja perehtymään tehdastyöhön. Vuosina 1960-61 hän työskenteli Dick & Goldsmithin kangastukun varastossa Lontoossa. Suomeen lähettämissään kirjeissä hän ilmaisi halukkuutensa työskennellä äitinsä yrityksessä. Auttamisen, riippuvuuden ja vaatimusten kierre aiheutti konflikteja äidin ja aikuisen pojan välille, ja Saralla oli vaikeuksia tehdä lopullista päätöstä siitä, ottaako Kalevin töihin. Elokuussa 1962 Kalevi oli palannut Helsinkiin, jonne hän asettui asumaan. Tämän jälkeen Kalevi ja Sara olivat hyvin vähän tekemisissä keskenään.

20. helmikuuta 1987 tehdyllä sopimuksella ja lahjoituksella Kalevi Hildén sai 750 000 markkaa. Lahjoituksen vastaanottaessaan hän ilmoitti luopuvansa perinnöstään Sara Hildénin jälkeen ja tunnusti saaneensa täyden korvauksen hänelle kuuluvasta lakiosasta. Tällöin hän myös vakuutti, ettei hänellä ole kuolinpesään nähden mitään muita perintöoikeuteensa liittyviä vaatimuksia.

Sara Hildénin kuolinpesän varat olivat perunkirjoituksessa 22. joulukuuta 1993 laaditun pesäluettelon mukaan vähän yli 135 000 markkaa. Testamentin mukaan koko vainajan jäämistön oli määrä siirtyä Sara Hildénin säätiölle.

Toukokuussa 1996 Aamulehti uutisoi Kalevi Hildénin vaativan kasvatusäitinsä nimikkosäätiölle lahjoitetun omaisuuden lisäämistä kuolinpesän varoihin. Lisäksi hän vaati säätiöltä perintöosaansa, 39,8 miljoonaa markkaa. Alkuperäisen kanteen mukaan lakiosuutta vaadittiin 100 miljoonasta markasta, mutta jutun oikeuskäsittelyn valmisteluvaiheessa summa aleni 80 miljoonaan.

Jutun suullisessa käsittelyssä summa jo pieneni, ja toukokuussa 1996 annetussa osatuomiossa Kalevi Hildénin kanne hylättiin niiltä osin kuin siinä vaadittiin 31.12.1972 ja sitä ennen tehtyjä lahjoituksia. Lopullisen tuomion perusteluissa 5.12.1991 säätiölle tehty 6 790 000 markan lahjoitus lisättiin kuolinpesän 135 000 markan säästöön, mikä merkitsi, että Kalevi Hildénille kuuluva perinnön lakiosa laskettiin 6 927 000 markasta. Tuomion mukaan ottopojalla oli oikeus saada lakiosansa, koska hänen saamaansa rahamäärää ei voitu pitää kohtuullisena vastikkeena lakiosasta ottaen huomioon Sara Hildénin omaisuus. Vuonna 1987 annettu 750 000 markan lahjoitus huomioitiin lopullista lakiosaa määrättäessä. Marraskuussa 1996 Tampereen käräjäoikeus tuomitsi Sara Hildénin säätiön maksamaan Kalevi Hildénille perinnön lakiosana 2 713 000 markkaa ja oikeudenkäyntikuluja 60 000 markkaa.

Lähteet:
Anna Kortelainen, Hyvä Sara! : Sara Hildénin kolme elämää
Ottopoika vaatii Sara Hildénin säätiöltä 40 miljoonaa markkaa. - Aamulehti 9.5.1996
Sara Hildénin ottopoika saa 2,7 miljoonan perinnön. - Aamulehti 30.11.1996