Otsikko
Mista loytaisin tietoa nimeen liittyvista oikeuksista? Eli minulla on harvinainen nimi, joita ei tiettavasti ole muita. Huomasin, etta tulossa on elokuva,…

Kysytty

Hei,

Mista loytaisin tietoa nimeen liittyvista oikeuksista? Eli minulla on harvinainen nimi, joita ei tiettavasti ole muita. Huomasin, etta tulossa on elokuva, jossa nimeani ja (jo kuolleen) sukulaiseni yhta harvinaista etunimi+sukunimiyhdistelmaa kaytetaan roolihahmoina ja haluaisin tietaa onko yksityisen henkilon nimen kaytto vapaata vai onko siina jotain rajoituksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heti aluksi täytyy varoittaa, että me vastaajat emme ole laintulkinnan asiantuntijoita, joten emme pysty vastaamaan pätevästi laillisuutta koskeviin kysymyksiin. Siksipä tämäkin vastaus on vain maallikon tulkinta. Jos haluat asiantuntevampaa laillisuusarviointia, kehotan kääntymään laintulkinnan ammattilaisten puoleen.

Etu- ja sukunimistä on säädetty nimilaissa. Nimilain perusteella esimerkiksi kaikki väestörekisteriin kirjatut sukunimet ovat suojattuja, ja niitä voi siksi ottaa vain erityisin perustein. Se koskee kuitenkin vain oikeiden ihmisten nimiä, joten sen rajoituksia ei voi oikein soveltaa keksittyihin henkilöihin. Taitelijoille on varmaankin katsottu kuuluvan vapaus käyttää vaikkapa nimeä ”Pekka Virtanen” kysymättä lupaa Pekka Virtaisilta.

Käsittääkseni nimien käyttöä kirjoissa, elokuvissa tai muissa fiktiivisissä teoksissa ei säädellä laissa suoraan. Sen sijaan nimen käyttäminen voi täyttää jossakin tapauksessa rikoslain kunnianloukkauksen (9 ja 10 §) tunnusmerkit, jos siinä kuvataan henkilöä valheellisesti ja siten, että se on ”omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa”. Viime kädessä tuomioistuin linjaa, voidaanko tulkita loukkauksen kohdistuneen tiettyyn henkilöön ja voidaanko vain satunnaisen yhteensattuman mahdollisuus sulkea pois. Myös yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen (8 §) voi olla laitonta, joskin julkisuuden henkilöillä suoja on vähäisempi kuin ns. tavallisilla ihmisillä.

Henkilötietolaki voisi periaatteessa säädellä myös henkilöstä kerättäviä tietoja, mutta ehkä sellaisiksi ei voida laskea pelkän nimen esiintymistä elokuvassa.