Nimistä Hilla ja Helmiina? Mistä peräisin ja nimien tarkoitus? Ristiäiset lähestyy ja haluaisin tietää minkälaisia nimiä olen lapselleni antamassa.

Kysytty

Nimistä Hilla ja Helmiina? Mistä peräisin ja nimien tarkoitus? Ristiäiset lähestyy ja haluaisin tietää minkälaisia nimiä olen lapselleni antamassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Hilla on useiden Hil-alkuisten nimien (esim. Hilda, Hilja, Hilkka, Hilma) hellittelymuoto. Suomessa se voidaan käsittää myös luontoaiheiseksi nimeksi (hilla=suomuurain,lakka).

Nimi Helmiina on lyhennös nimestä Vilhelmiina. Nimien Vilhelmiina ja Helmiina kautta on myös päästy nimeen Helmi, joka itsenäisenä nimenä kuuluu alkavaan suomalaisuuskauteen. Hohtavan puhdas, kaunis, täydellinen kuin helmi simpukassa tai kastehelmi, nämä 1800-luvun lopulle ominaiset vertaukset ovat synnyttäneet Helmi-nimen.

Lähteet: Lempiäinen,Pentti: Suuri etunimikirja, sekä
Uusi suomalainen nimikirja.

Lisää tietoa etunimistä voit etsiä esimerkiksi Kustaa Vilkunan kirjasta Etunimet.