Otsikko
Mistä juontuu sana hule, kuten hulevedessä? Mitä hule tarkoittaa?

Kysytty

Mistä juontuu sana hule, kuten hulevedessä? Mitä hule tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanan hulasvesi tai hulevesi (viemaröitävät suhteellisen puhtaat sade- ja sulamisvedet) alkuperästä on useita selityksiä. Sana voi olla samaa kuvailevaa alkuperää kuin hulahtaa, hulista tai myös hulve, hulppavesi 'tulvavesi'.

Hule, esimerkiksi hulejyvä, tarkoittaa itämurteissa huonoa, sisuksetonta jyvää (huleet, hulleiset eli kevyet jyvät). Mahdollisesti tämäkin sana on samaa kuvailevaa alkuperää kuin hulahtaa. Hule voi oi olla myös germaanista tai kantagermaanista alkuperää. (kantagermaaninen hula, muinaisnorja holr ’ontto’, nykyruotsi hål ’reikä, aukko, kolo’) , (anglosaksinen hulu, englanti hull ’kotelo, siemenkotelo, kuori’).

Itkonen, Erkki & Kulonen, Ulla-Maija ym. (toim.): Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja. Osa 1 A-K.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

41 ääntä

Kommentit

eihän tosta selviä mikä se sana on,. Mistä sanoista lyhenne ?

Samaa mieltä, aivan kuin olisi suoraan eduskunnakyselytunnulta ministerin vastaus=> puuta heinää.