Otsikko
Mistä juontuu ilmaisu "loistaa poissaolollaan" ?

Kysytty

Mistä juontuu ilmaisu "loistaa poissaolollaan" ?

Vastaus

Vastattu

Jukka Parkkisen Aasinsilta ajan hermolla : 500 sanontaa ja niiden alkuperä (WSOY, 2005) taustoittaa poissaolollaan loistamista näin: "Johonkin voidaan kiinnittää huomiota juuri sen takia, ettei se ole paikalla. Tacitus (n. 55-120 jKr.) kertoo Annaaleissa Iuniaan hautajaisista. Iunia oli Cassiuksen puoliso ja Brutuksen sisar. Caesarin murhaajien kuvia ei saanut kantaa hautajaisissa. Tacituksen kuvauksessa sanotaankin, että siksi Cassius ja Brutus loistivatkin (pistivät) yleisön silmään."

8 ääntä

Kommentit

Tällä aikakaudella on myös loistajansa, jotka pidetään ulkona vain siksi, että eivät mene sieltä missä aita on matalin (ja nykyään se on t o d e l l a k i n matala).