Kysymyksiä kaukolainoista

Kysytty

Hei minulla olisi kysyttävää kaukolainoista, miten tehdään kaukolainojen paikannusta? Milloin kaukolainausta ei sallita? Miten valitaan kirjasto, josta aineisto tilataan? Miten toimitaan, kun tilataan kaukolaina? Miten toimitaan, kun kaukolaina palautetaan ja uusitaan? Missä vaiheessa maksu listään asiakkalle ja milloin hän maksaa sen? Jos kaukolaina on "Ei kotilainaksi", miten toimin? Jos tuhoan kaukolainan, miten korvauskäytännöt menee?

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjastojen kaukolainapyynnön voi tehdä osoitteessa https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kaukopalvelu/Kaukopalvelupyynto. Kaukolainaa ei voi kuitenkaan tilata, jos kirjaa on jo ennestään jossakin pääkaupunkiseudun kirjastossa, niin Helmet-kirjastot, Helka-kirjastot kuin muut yleisölle avoimet kirjastot mukaan lukien. Se asia kannattaa siis tarkistaa heti ensiksi. Siitä huolimatta, että kirja olisi lainassa, toista kappaletta ei voit tilata kaukolainana, vaikka sitä olisi muualla Suomessa hyllyssä.

Kun kaukolainapyyntö on tehty, kirjaston kaukopalvelu selvittää erilaisista tietokannoista, mistä kirja olisi näppärinsä tilata. Paljon tilataan Varastokirjastosta, joka on Suomen kirjastojen yhteinen varasto. Sieltä kirjat tulevat yleensä melko nopeasti ja tilaaminen on rutiinia. Ensisijaisesti kirja tilataan Suomesta, mutta jos sitä ei löydy, tilataan Pohjoismaista. Jos Pohjoismaissakaan ei kirjaa ole, etsitään kirjaa kauempaa. Kätevää toki on, jos useampia kirjoja saadaan samasta kirjastosta tilattua kaukolainaksi.

Kaukolaina lähetetään postitse kirjastosta, josta kaukopalvelu on sen tilannut. Saapuva kirja käsitellään meillä ja lähetetään siihen toimipisteeseen, josta asiakas haluaa sen noutaa. Kun asiakas noutaa kaukolainan, hän allekirjoittaa siihen liittyvän paperin, maksaa kaukolainamaksun ja saa kirjan itselleen kotiin lainaksi, jollei sitä ole merkitty käsikirjastokappaleeksi, jota saa lukea vain kirjastossa. Silloin kirjaa voi lukea useina päivinä pyytämällä pitämään sen kirjastossa, toki sen laina-ajan puitteissa.

Kaukolainaa voi uusia, jos siitä ei ole varauksia, mutta silloin täytyy olla yhteydessä suoraan kaukopalveluun. Helmetin omissa tiedoissa kaukolainat eivät nimittäin käy. Kaukolainan mukana tulevat kaukopalvelun yhteystiedot eli sähköpostiosoite ja puhelinnumero, joihin voi olla uusimisesta yhteydessä. Kaukopalvelu tekee sitten uusimisen kirjan omistavan kirjaston järjestelmässä, johon kaukopalvelulla on omat tunnuksensa. Kun kaukolaina palautetaan, kaukopalvelu lähettää kirjan takaisin omistajakirjastoon postitse.

Kaukolainan korvaaminen kulkee myös kaukopalvelun kautta. Kaukopalvelu ei voi luonnollisestikaan suoraan ilmoita hintaa vaan tiedustelee sitä kirjan lainanneesta kirjastosta. Maksu veloitetaan sitten siinä kirjastossa, josta asiakas on saanut kirjan lainaksi, ja me sitten vastaavasti maksamme rahan kirjan omistavalle kirjastolle. Mahdollista on myös korvata kadonnut kirjan esimerkiksi antikvariaatista hankitulla hyväkuntoisella samalla kirjalla, mutta siitä täytyy sopia kaukopalvelun kanssa.