Kun kirjasto lähettää kaukolainan asiakkaan pyytämään kirjastoon, miten toimitaan?

Kysytty

Kun kirjasto lähettää kaukolainan asiakkaan pyytämään kirjastoon, miten toimitaan? Lähetetäänkö lainan vastaanottavalle kirjastolle vain viesti, että tällainen lähetys olisi tulossa? Onko kaikilla kirjastoilla Suomessa velvollisuus vastaanottaa kaukolainoja muualta Suomen kirjastoista?

Vastaus

Vastattu

Kirjastoilla on yleenä hekilöitä, jotka hoitavat kaukopalvelua. Kaukopalvelu on aineistojen välittämistä kirjastojen kesken.

Kaukopalveluvaraus kannattaakin tehdä siihen kirjastoon, josta sen haluaa noutaa. He hoitavat tilaamisen eteenpäin ja toimittavat saapuvan varauksen haluttuun lähikirjastoon.

Kun varaus saapuu lähikirjastoon, siitä tiedotetaan varaajalle joko sähköpostilla tai puhelimella. Kirjastot.fi sivustolla on lisää tietoa kaukopalvelusta. https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/kaukopalvelu?language_content_entity=fi