Minua kiinnostaa minkälaista kulttuuria suomalaiset janosivat sotien jälkeisinä vuosina, eli sanotaanko vaikka 1945-1950

Kysytty

Hei! Minua kiinnostaa minkälaista kulttuuria suomalaiset janosivat sotien jälkeisinä vuosina, eli sanotaanko vaikka 1945-1950.
Onko jossain kattavaa listaa siitä mitä kirjallisuutta (kotimaista / käännettyä) tuolloin julkaistiin?
Olen koettanut arvuutella, että tuliko sotien jälkeen vastaliike isänmaallisuudelle, propagandalle, ja uhrimielen korostamiselle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvän yleiskatsauksen 40-luvun lopun ja 50-luvun alun suomalaisesta kulttuuriympäristöstä saa tutustumalla esimerkiksi sellaisiin kirjoihin kuin Eilispäivän Suomi : jälleenrakennuksesta yltäkylläisyyteen (Valitut palat, 2003), Iloinen 50-luku : purkkaa, unelmia ja sotakorvauksia (Tammi, 2003) ja Jouni Kallioniemen Elämä sodanjälkeisessä Suomessa (Vähäheikkilän kustannus, 2009). Suositeltavia yhteen vuoteen keskittyviä teoksia ovat esimerkiksi Täysiä vuosia : vuoden 1949 muotokuva ja Täysiä vuosia : vuoden 1950 muotokuva (molemmat Art House, 1999). Vastaavalla tavalla kansakunnan henkistä tilaa ja mielialaympäristöä sodanjälkeisinä vuosina kartoittaa Ville Kivimäen ja Kirsi-Maria Hytösen toimittama Rauhaton rauha : suomalaiset ja sodan päättyminen 1944–1950 (Vastapaino, 2016). Kirjallisuusmaun ja lukutottumusten kannalta hyödyllinen lähdeteos voisi olla vaikkapa Juhani Niemen Suomalaisten suosikkikirjat (Karisto, 1983), niin kuin myös Antti ja Katariina Eskolan toimittama Kirjallisuus Suomessa (Tammi, 1974).

Suomessa eri vuosina julkaistut kirjat voi selvittää kansallisbibliografiasta. 1990-luvulle asti listaukset ilmestyivät painettuina Suomen kirjallisuus -bibliografioina. Sodanjälkeisen 40-luvun ja 50-luvun julkaisut sisältyvät sen osiin 1944-1948, 1949-1951, 1952-1954, 1955-1957 ja 1958-1960.