Teemme TKKK:ssa Tuusulassa koulutuksessa tutkimusta: Miten jatkosodan uutiskatsauksien sävy myötäili tilannekehitystä 1941 - 1944? Etsin kauan löytämättä…

Kysytty

Hei!

Teemme TKKK:ssa Tuusulassa koulutuksessa tutkimusta: Miten jatkosodan uutiskatsauksien sävy myötäili tilannekehitystä 1941 - 1944?

Etsin kauan löytämättä netistä paljonko molemmin puolin oli kaatuneita jatkosodassa , paljonko heitä oli?

Mitä tarkoitti ja mitä merkitsi Suomelle Operaatio Barbarossa, siis Operaatio Barbarossa ja Suomi?

Miten Suomen ja Saksan suhteet vaikuttivat jatkosotaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ymmärsin kysymyksestäsi, että olisit tarvinnut tietoja hyvinkin pikaisesti. Toivottavasti tämä vastaus ei tule liian myöhään.

Jos netistä löytyvä tieto on tarpeeksi luotettavaa tutkimukseenne, kannattaa tällaisia pikkutietoja etsiä vaikka Wikipediasta, joka on internetissä oleva tietosanakirja. Wikipediaan tulee kuitenkin suhtautua pienellä varauksella, koska sitä voi periaatteessa päivittää kuka vain, joten tieto ei välttämättä ole aina luotettavaa. Painetut tietosanakirjat tietysti antavat luotettavampaa tietoa, mutta yhtä kompaktissa muodossa.

Näistä osoitteista löytyy tietoa jatkosodasta sekä Operaatio Barbarossasta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jatkosota
(Lainaus artikkelista: "Suomalaisten kokonaistappiot olivat Kannaksella noin 44 500 ja Itä-Karjalassa noin 19 500 miestä kaatuneina ja haavoittuneina, Puna-armeijan tappiot olivat vähintään 96 400 miestä.")

http://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Barbarossa
(Täältä löytyy tiivistetyssä muodossa tietoa sekä Suomen osuudesta operaatioon että Suomen ja Saksan suhteista jatkosodassa.)

Kirjojakin aiheesta tietysti löytyy lukuisia. Esim. Jatkosodan pikkujättiläinen tai Jokipii: Jatkosodan synty: tutkimuksia Saksan ja Suomen sotilaallisesta yhteistyöstä 1940-41.

Jos tarvitset lisää tietoa aiheesta, kannattaa tulla käymään kirjastossa, niin opastamme, mistä tätä aihetta käsittelevät tietokirjat löytyvät.