Yle lähettää arki-iltapäivisin kiitettävästi vanhoja kotimaisia elokuvia televisiokatsojien riemuksi. Herää kysymys: montako suomalaista kokoillan elokuvaa on…

Kysytty

Yle lähettää arki-iltapäivisin kiitettävästi vanhoja kotimaisia elokuvia televisiokatsojien riemuksi. Herää kysymys: montako suomalaista kokoillan elokuvaa on vuosikymmenten varrella kaikkiaan tehty? Entä paljonko niistä on sellaisia, joita ei ole koskaan nähty televisiossa?

Vastaus

Vastattu

Elokuvateatterissa levitettyjä kotimaisia elokuvia on kaikkiaan 1602.

Niistä fiktioelokuvia on 1333.

Kotimaisia elokuvia, joita ei ole esitetty televisiossa on noin 240.

Syitä tähän on kolmenlaisia:   Varhaiset elokuvat ovat kadonneet. Tuoreet elokuvat ovat vielä elokuvateatterilevityksessä. Joihinkin elokuviin ei ole saatu televisioesitysoikeuksia.

Lähteet: https://elonet.finna.fi/

- selaa Kansallisfilmografian elokuvia - vasemmalla lukumääriä.

Tiedonhaku KAVIn sisäisestä Tenho-tietokannasta.

Kansallisfilmografian toimittajan selvitystyö, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 27.4.2020.