Otsikko
Minä en ole löytänyt paljoa tietoa nimestäni ja sen etymologiasta. Yritän saada tietoa etymologiasta nimellä Axu. Toivoisin, että voisitte auttaa minua.

Kysytty

Moi! Minä en ole löytänyt paljoa tietoa nimestäni ja sen etymologiasta. Yritän saada tietoa etymologiasta nimellä Axu. Toivoisin, että voisitte auttaa minua.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti mistään nimikirjasta ei löytynyt nimeä Axu varsinaisena etunimenä. Teoksen ”Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön” mukaan Axu on lempinimi nimestä Axel. Nimi Axel syntyi Tanskassa 1100-luvun lopulla, kun Absalom nimistä arkkipiispaa alettiin kutsua Axeliksi. Hepreankielinen Absalom tarkoittaa ”rauhan isää". Nimen tankalaisperäinen muunnos levisi muihin Pohjoismaihin, ollen erityisen suosittu Ruotsissa 1800-luvulla Esaias Tegnérin runon ”Axel” (1822) myötä. Suomessa nimen yleisin muoto on Akseli, joskin Suomen ruotsalaisessa almanakassa se on edelleen muodossa Axel.